Lack of hänsyn...

Reflekterade över sak imorse... och varje dag egentligen.
Det är ... hur grisiga rökare är/har blivit...
Och för att redan nu inte skapa mer hysteri än vanligt så kan jag säga att jag faktiskt VET vad jag pratar om, eftersom jag själv har varit rökare, i ett gäng omgångar. Så... detta är inte tagit ur luften.

En fråga jag ställer mig är... HUR svårt är det... på vilken skala som helst... att fimpa sin cigg och sen slänga den på anvisad plats, som t.ex en papperskorg eller uppsatta askkoppar???!
Istället för på marken??

Imorse gick jag förbi en av stadens största matvarubutiker... utanför dörrarna ligger MÄNGDER med fimpar, MÄNGDER. Och detta TROTS 2 papperkorgar OCH en askkopp som sitter uppmonterad...
Det är verkligen INTE inbjudande att gå in....
Detsamma gäller utanför flertalet kiosker längs gågatan...
Man kan gott och väl se vilka samlingspunkterna är på dagtid för de som inte arbetar, eller har sina luncher. Det finns ett gäng ställen i stan som skvallrar om detta...

Det "roliga" är... att det ligger massor av fimpar på platser där det cirka en halvmeter (inte ens det många gånger) längre bort står en papperkorg...
Blir man verkligen SÅ lat av att röka?
Eller vad är det som gör att dessa väljer att kasta fimpen där de står?
Och hur tänker kioskägarna i detta läge.... som låter det står en klunga med folk utanför sin kiosk och bolmar, och slänger fimpar utanför deras business? Jag tror inte att jag är den enda kunden som de förlorat på det.
Tycker de själva att det ser ok ut...? Eller har de blivit hemmablinda...?
Och tycker dessa människor att det är ok om det skulle se ut så utanför deras egna hem? På deras altan eller så?

Detta skapar även en fråga till, har rökare slutat bry sig? Visa hänsyn... eller har de bara glömt att det finns folk som faktiskt INTE röker?
Jag menar... den som ställer sig precis utanför en butik och röker, eller röker hela vägen till butiken för att sen dra det sista skälvande blosset och blåsa ut all rök OCH slänga fimpen (gärna utan att släcka/trampa på den) precis innan de tar steget in i butiken... HUR tänkte (inte) han/hon?
Eller den som går längst in i en fullproppad busskur och tänder en cigg och ställer sig och bolmar i väntan på bussen....???!!!

Jag VET av erfarenhet att det ÄR inte så svårt... man blir inte så lat.... och man slutar inte per automatik att visa hänsyn till andra bara för att man röker.
TA UPP ERT SKRÄP efter er...
TA HÄNSYN....

Jag antar att dessa människor vill HA respekt.... i alla lägen....
But do you know what...? It goes both ways.....

Kommentarer
Postat av: Jessica

Förstår mycket väl ditt inlägg. Fast att slänga fimpar i en papperkorg är väl inte att rekommendera pga brandrisk... Det ursäktar självklart inte att slänga dem direkt på marken. Dessutom är det rökförbud i busskurar! Så om du/ni ser någon som står och bolmar i en busskur, upplys dem om förbudet och att de faktiskt kan åka på böter (det samma gäller ju faktiskt nedskräpning nu för tiden).

2012-01-31 @ 19:18:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0