Kulinarisk resa...

Härliga mat... underbara härliga Italien.

Det vankades bjudning i helgen. Det yttersta hade gjorts, med fin inbjudan och allt.
Menyn sammansattes helt av kocken (inte jag med andra ord) förutom en sak... Efterätten... Där la jag in mitt veto och "krävde" att få min vilja igenom ;).

Temat var Italien och SLOW food.... vilket det verkligen var.
All förberedelse startade på fredagen eftersom några av rätterna skulle vila i kylen över natten.
Hela kvällen grejades det och avsmakades (nåja, jag smakade nog mest... resten skötte kocken).
Efter en snabb och välbehövlig AW vill säga.

Lördagen startade relativt tidigt men mycket lugnt.
Jag fick städat lite och sen agera chaffis ;). Dra mitt strå till stacken så att säga.

SEN var det ÄNTLIGEN dags...
Efter NOGA dukning... efter konstens alla regler...
Ja, en fyra rätters kräver fyra uppsättningar bestick... 2 olika sorters vinglas samt vattenglas och fyra uppsättningar uppdukningar av tallrikar.

Menyn i sin helhet.... (allt är hemmagjort från scratch....):

Antipasti (serverades med ett iskallt vitt vin)
- Stora gröna oliver
- Små delikatessgurkor (som jag glömt namnet på)
- Fritata
- Friterade kronärtskockshjärtan
- Prosciutto lindade på pinnbröd
- Hemmainlagd soltorkad tomat
- vitlöks- och chilli-inkokta färska champinjoner.

Förrätt (serverades med ett iskallt vitt vin)
- Parmensansoppa med krutonger

Varmrätt (serverades med en Tommasi)
- Timjanmarinerad lammytterfile
- Ugnsbakade paprikahalvor (marinerade)

Efterrätt (serverades med ett egetimporterat dessertvin från Spanien)
- Tiramisu

Kaffe och konjak fick avsluta denna härliga afton, i salongen ;). Tiden fullkomligt rann iväg... och vi åt på klassiskt italiensk vis... länge.... länge....

Tack för härliga skratt, sköna konversationer och en lyckad kväll....

Och du Kocken... GRYMT bra jobbat... imponerad och mycket mycket mycket stolt!!!
Vilken smakupplevelse... vilken komposition. TACK..!
Detta gör vi om....!

(att dagen efter se diskbänken med alla glas som man INTE får köra i diskmaskinen såg det ut som vi hade haft fest för minst 20 pers...)

Kommentarer
Postat av: The Librarian

Makalöst... Ren njutning. Harmoni!

2011-11-14 @ 22:23:18
URL: http://littlelibrarian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0