Att lära sig

Att lära sig av sina misstag är något av det största man som person kan göra.
Och kanske ett av det svåraste man kan göra.

Eftersom att kunna lära sig av dom, måste du först och främst inse ATT du gjort ett misstag, inse att du inte är felfri och erkänna det, både inför dig själv men framförallt inför andra.
För att verkligen kunna lära sig av sitt misstag så kommer ju även andra kring dig se att du... ja DU, faktiskt gjort fel.

Jag har stött på många människor, både i min direkta närhet men också lite mer flyktigt, som flera gånger erkänt att de gjort fel...
Men jag kan tycka att det många gånger bara har varit för syns skull, eftersom det inte dragits nån lärdom av det, utan det hela har liksom upprepats, medvetet.

Då är min fråga, har denne "erkänt" sitt misstag för denne vet att det är det "rätta" och haft en tanke att  "ingen märker om jag inte menar det....". För ska du erkänna ett misstag på rikigt så innebär det att du faktiskt måste ta tag i det... se dig själv i spegeln och ge dig själv kritik.
För många kan detta vara traumatiskt... och en STOR törn för självförtroendet...
Speciellt för alla dessa människor som tror att de nånstans är felfria, eller är de  som alltid har rätt.

Sen kan det även vara så att en del FÖRSÖKER lära sig av dom, men inte lyckats utan gör om nästan samma misstag igen. Du kanske inte har rätt verktyg för det, eller bara utomstående faktorer som påverkar dig åt fel håll.
Det är en HELT annan sak... för tro mig... det är MYCKET tydligt om en person verkligen försöker lära sig.

För mig vinner de som erkänner sitt misstag... visar att de har lärt sig av det...

BIG TIME...!

Om en människa upptäcker sitt misstag och inte rättar till det, begår hon ytterligare ett misstag.
Konfucius (555 f.Kr-479 f.Kr)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0