Lov eller inte...

Blir mycket konfunderad över en sak (eller ja... inte bara EN, men ... ja ni fattar...).
Hur nån tänkte (eller inte...)när gäller läsårstiderna i den här kommunen...
OK att jag ÄR lite lätt förvirrad men i alla fall....

Hade inte stenkoll på när skolan för Dotra skulle dra ïgång igen efter nyår, men tänkte att det löser sig ju. Fick frågan lite hastigt så där häromdagen, så jag surfade hastigt in på kommunens hemsida och letade rätt på Läsårstiderna...
Slängde en SNABB (ja, jag skulle ju svara på frågan direkt) titt på textraden (som stod ÖVERST) Vårterminen 2010 där det klart och tydligt stod tors 7 jan - fre 11 juni.

PERFEKT tänkte jag, snabbt svar på en fråga och stillade min egna undran på en och samma gång.
Och så började hjärnverksamheten kring detta att dra igång... Landade in i det och fick in det i planeringen (ja, planering och planering... men in i hur veckan ser ut då...).

Pratade hastigt med Dotras fader idag. Varpå han i förbi farten bara säger nånting om att "skolan som startar på fredag". jag brukar inte lyssna så där JÄTTEmycket på vad han säger men DÄR kom det något som fick mig liksom att haja till... det kombinationen med ord stämde ju liksom inte med MIN uppfattning om saker och ting...
Ifrågasatte detta DIREKT men han var HELT övertygad.
Kunde inte själv kontrollera detta men tänkte att SÅ förvirrad är jag inte att jag glömt hur man läser innantill. Och med tanke på hans tidigare historia bad jag honom dubbelkolla detta med hans andra dotters skola (som han påstod började på fredagen).
Han ringde tillbaka sen, och säger... att JO det börjar på fredag, det sa lärarna.

Hmm... VARFÖR skulle TVÅ grundskolor i SAMMA kommun börja på SKILDA dagar??
Surfade in på sajiten igen .... in till Läsårstider... och läser återigen....
Vårterminen 2010 tors 7 jan - fre 11 juni.
Men men... ??
Fortsätter en bit till, några rader ner...
och ser... detta:
Kompetensutvecklingsdagar (Eleverna lediga) (texten Eleverna lediga har de dessutom skrivit lite i parantes så att det är lätt att missa....)
Vårterminen 2010 - tors 7/1, ons 17/3, tors 20/5

Men VÄNTA lite här nu....
Sätter de en LOVdag... den FÖRSTA dagen på en termin...??!!
VARFÖR... ??!! Varför då inte skriva att läsåret startar den 8 januari...??! 
Istället för att krångla till saker....??
Vem tusan bestämde att det skull se ut så....och varför har inte nån reagerat...?
Fattar dom inte att det finns ett gäng arbetande, förvirrade, ensamstående mammor därute...??

Läsåret 2009-2010

Höstterminen 2009 ons 19 aug - fre 18 dec
Vårterminen 2010 tors 7 jan - fre 11 juni
Lovdagar Datum
Höstterminen 2009 tors 29 – fre 30/10
Vårterminen 2010 22 – 26/2 (v 8), tis 6 – 9/4 (v 14), fre 14/5
Kompetensutvecklingsdagar Datum
(Eleverna lediga)  
Höstterminen 2009 tors 24/9, mån 26 - ons 28/10, mån 21/12
Vårterminen 2010 tors 7/1, ons 17/3, tors 20/5

Det var väl en HIMLA tur att Dotras pappa SA något... annars hade jag haft en MYCKET sur Dotra på torsdag morgon....

Ironiskt nog är det KOMPETENSUTVECKLING de ska ha den dagen... undra för vem...???


Kommentarer
Postat av: Jessica

Hahaha! Himla tur att Dotras pappas andra dotters mamma hade präntat in skolstarten hos pappan!!! ;)



Men skolårstiderna är helt horribla. Varför kan de inte få börja på måndag istället? Det hade känts mer naturligt...

2010-01-05 @ 07:32:07
Postat av: mrU

Jag har en viss förståelse för att de skriver så i deras interna kommunikation (lärarna börjar säkerligen på torsdagen), men det är viktigt att anpassa kommunikationen efter mottagaren. Externt finns det inte en människa som bryr sig om huruvuda lärarna är på plats på torsdagen eller inte. Så, i den externa kommunikationen bör det stå fredag.



Med andra ord: Livet hade blivit mycket bättre om vi fått bestämma allt! :-)

2010-01-05 @ 08:57:43
Postat av: exet

En annan sak...vem fattar att 8 januari är redan i ÖVERMORN??? Det känns som det är ett par veckor kvar :)

2010-01-06 @ 10:51:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0