Att skriva

Låg och snurrade inatt som vanligt....
Och en tanke dök upp, som jag höll kvar och finulerade på.
Jag skriver en blogg. Och har fått möjligheten att läsa en massa andra bloggar, både där jag känner de som skriver, men även de som är för mig okända.
Det som slår mig är att det finns lika många sätt att skriva på som det finns skrivna texter. ALLA skriver på olika sätt, har olika språk, uttryck, ord och sätt att formulera sig.

Frågan som dök upp i natt är:
Skriver man på samma sätt som de texter man själv gillar att läsa?

Alltså... alla människor uppskattar ju att läsa olika sorters böcker och texter. Det beror inte enbart på innehållet utan jag tror att det även beror lika mycket på hur det är skrivet.
Jag tycker till exempel inte om böcker med "finare" ord och konstiga meningsbyggnader, långa haranger av sammansatta ord och dikter. Avskyr bloggar med mycket förkortningar och bara en lång radda text...

För min del ska det finnas ett tryck bakom det som skrivs för att fånga mitt intresse. Det ska flyta när jag läser och jag ska kunna känna en koppling till det på något sätt. Det kan mycket väl HANDLA om något invecklat, fast ska vara skriver på ett sätt som för mig är lätt att förstå. Gärna växla mellan långa avsnitt och sen lite kortare stycken. Humor...

Men... SKRIVER jag på samma sätt som jag själv vill LÄSA?
Har detta en koppling...? Undermedvetet eller medvetet?

Jag vet att när jag skriver så skriver jag i princip som det låter när jag tänker det i mitt huvud. Försöker låta ordern passera ner iva fingrarna på tangentbordet utan att ta en massa omvägar kring "hur-får-jag-det-att-låta-snyggast"-vägen eller "bästattskrivapådettasättförsåvilldeflestaläsa"-gatan. Rent och snyggt ner på pränt. Som det liksom flödar.
Är mitt flöde samma som jag vill ha det när jag läser?

Vad tror nì?
Skriver du som du själv vill läsa medvetet?
Eller blir det så undermedvetet?
Eller är din text du skriver TOTALA motsatsen till det du själv dras till när du läser (som även det har en poäng)?

Kommentarer
Postat av: The Librarian

Tänker inte på det viset överhuvudtaget... . Jag skriver helt enkelt ned det som jag vill ha förmedlat, sedan är det "take it or leave it". Gívetvis är det aldrig fel med fantasi, humor - ett flöde... Och visst, jag vill också läsa sådant jag kan relatera till.

2010-01-04 @ 19:03:25
URL: http://littlelibrarian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0